"MAAFKAN MAMA SAYANG , KALAU MAMA TAK AMBIL UBAT TAHAN SAKIT PASTI KAMU TAK AKAN JADI BEGINI "





Diceritakan semula dari fatma najihah untuk menjadikan pengalamannya sebagai pengajaran buat ibu-ibu lain yang bakal melahirkan anak . Diharap dapt diambil ikhtibar .


Jika beberapa hari lepas viral dilaman sosial mengenai kisah seorang wanita lumpuh selepas bersalin kerana mengambil suntikan Epidural, hari ini tampil seorang ibu, Puan Fatma Najihah menceritakan kisahnya pula apabila urat saraf bayinya tidak berfungsi didakwa berpunca daripada pengambilan ubat tahan sakit. Baca lagi.


#‪#‎pengalaman bersalin saya. Plezz kawan2 amik iktibar dan jadikan pengajaran share la kpd kwn2 yg lain, yg tgh sarat mngandung##


Allahukakbar... Bersabarlah syg .. Allah mnguji hambanye..tadi terbaca post pasal ibu melahirkan baby mengambil epidural lumpuh sampai sekarang kesan dari epidural. Saya dulu bersalin di hospital private.. Memang doktor sentiasa datang keluar masuk suh amik epidural or ubat tahan sakit.. Tapi parents saya tetap tak bagi.. Dah tak tahan sakit sangat sy request kat husband nak ubat tahan sakit.. N then 10 minit lepas tu doktor datang dan cucuk kat punggung saya ubat tahan sakit..
30 minit lepas tu saya mngantuk sangat.. Contractiondah tak ade.. Saya tido dengan lena.. Tapi dalam masa yang sama jalan masih bukak besar.. Sy 3 jam saya tidur tampa rasa pape.. Pukul 8 mlm terjaga parents saya suh bangun mandi dan solat.. Selepas solat suh makan tapi semua dah tak lalu nak telan..pukul 10 mlm ckp kat nurse saya dah rase nak terberanak ni.. Nurse datang cek jalan.. Dier ckp owh bru 7 cm.. N then kul 11.30 dah tak tahan sangat saya ditolak masuk labour room ditemani ibu dan suami saya dalam labour room tu..


tunggu doktor tak smpai2..nurse tahan tak bg teran suh mengiring kan badan nak dekat sejam tngu doktor sampai.. Sampai je doktor ape lg.. Tak sempat nak pakai pape kepala baby dah nampak.. Push 2x alhamdulillah tepat jam 12.45 am saya bersalin.. Tp saya tak dengar bunyi tangisan baby, doktor terus potong tali pusat n bawak kebelakang.. Saya, husband dan ibu tak henti berdoa suh baby nanges.. Nak dekat 15 minit saya tungu tapi sayang sy tak dengar tangisan anak saya.. Baby terus masuk kedalam bilik dan pasangkan wayar oksigen..
Doktor datang balik dan sambung jahit luka saya.. Saya tanye doktor knp anak saya tak nanges dier jawab kesan dari cucuk tahan sakit memang tak nanges tadi sebelum cucuk kan dah bagi tahu.. Ok saya pun terus diam.. Keesokan paginye saya nak tengok baby saya tapi air mata je yang mampu keluar ditubir mata bila melihat anak penuh dengan wayar2 untuk bantuan penafasan.. Sangat pelik.. Husband tanye doktor yang duk dalam bilik baby tu.. Kenapa anak saya penuh wayar cm ni.. Doktor bagi tahu anak encik dah lemas sebab kesan amik cucuk tahan sakit ke. Ungkinan terlebih dos sebab baby tido dalam perut, contraction tak berlaku langsung..
Suami saya yang sangat alert tu teringat balik owh patut tengok grap ctg jantung baby mendatar.. Tp bila tanye doktor doktor yang incas saya doktor cakap normal.. Time tu memang saya tak ingt pape.. Sebab mata saya ngantok sangat2..tpt kul 1 pagi tiba2 nurse datang bilik saya kejut ummi n hubby saya bagi tahu baby perlu dibawa ke hospital pusrawi masuk icu sebab baby fitti g.. Suami terus belari masuk bilik baby tengok doktor dh ciap2 kn baby syg untuk bawak naik ambulance.suami follow belakang.. 16 ari duk di icu, wayar penuh badan baby saya demam.. Saya tanye doktor pakar yg jaga anak saya, kenapa anak saya jd cm ni.. Jawapan yang sama diberi tahu oleh doktor tadi.. Mungkin kuman dah masuk dlm kepala.. Oksigen kurang dibahagian otak sebab anak puan keluar dah lemah dan tak menangis..
Ya Allah sedihnye saya seorang ibu bila dapat berita tersebut.. Kos perbelanjaan hospital rm1500 sehari dalam icu lngsung tak difikirkan lg, saya hanye fikir anak saya chat cepat sembuh.. Cukup 16 ari anak saya dpt discharge.. Lega sangat doktor cuma bagi tahu kalau baby demam or fitting cepat2 dtg hospital.. Tp baby saya kuat sgt walaupun cucuk 1,2,3 bulan anak saya tak demam langsung.. Cukup 4 bulan baby saya membesar dengan sempurna tp sayang kami hanye miliki 4 bulan sahaja kerana secara tiba2 b muntah2 dgn teruk sekali masuk susu muntah mcm air pancut.. Saya bergegas ke kpj jb jumpa pakar kat cna.. Doktor kanak2 bg tahu mungkin baby saya tak cukup oksigen dalam kepala kite perlu buat EEG untuk otaknye.. Tp bila dpt result doktor ckp otak dier tak cntik.. Ya Allah sekali lg saya perlu hadapi ini semua. Disebabkan muntah yg teruk anak saya menagis tanpa suara.. Sampai la masa saya jumpa doktor pakar gov di kpj khas untuk neuro.. Doktor nasihatkn saya bawak baby g gov hospital..
So tampa lengah saya bawak balik baby ke hospital temerloh dkt dgn umah parents saya.. Tak payah tngu que nk jumpa pakar sebab anak murid ayah ade keje citu n tolong.. Buat appointment untuk buat MRI, sekali lagi air mata saya mngalir bila doktor cakap urat saraf mata yang bagi arahan pada otak tidak berfungsi, saiz otak kecil tak sama mcm usianya dah cecah 6 bulan.. Otaknye tak cukup oksigen sebab tu masa lahir tak nanges, mungkin kesan dari cucuk tahan sakit..
Ya allah bersalahnye saya terhadap anak yang kene tanggung semua ni.. saya yang memotong perjalanan allah, now allah uji saya.. Anak saya di sahkan cirebral palsy tahap kurang oksigen dalam kepala.. Now anak saya dh 10 bulan tapi masih macam baby kepala tak boleh tegak, selalu mengeraskan otot, mata tak boleh follow, tak mcm usia baby 10 bln yg lain. Anak saya hanya mampu nanges dan terbaring sahaja.. Maafkan mama syg, kalau mama tak ingkari perjalanan allah dan amik cucuk tahan sakit mungkin syg tak akan jadi cam ni dan syg boleh hidup seperti anak2 normal yg lain..
Doakan anak saya kembali seperti sediakala.. Saya dan family sntiasa menanti keajaiban dari Allah untuk bidadari syurga kami.. Amin.. Plez ibu2 lps ni jangan amik cucuk epidural or tahan sakit.. ikut perjalanan allah yang telah diaturnye.. semua orang yg nak bersalin sakit.. Sakit bersalin menghapus segala dosa..

Related Posts:

0 Response to ""MAAFKAN MAMA SAYANG , KALAU MAMA TAK AMBIL UBAT TAHAN SAKIT PASTI KAMU TAK AKAN JADI BEGINI ""

Post a Comment