Anda Ada Duit Kertas Atau Syiling Yang Lama ? Jualkan Disini , Kerana Harga Mencecah Puluhan Ribu Sekeping

Anda Ada Duit Kertas Atau Syiling Yang Lama ? Jualkan Disini , Kerana Harga Semakin Hari Semakin Meningkat Mencecah RM32,000 Sekeping. Kalau Ada Rakan Atau Family Anda Berminat, Sila Tag Mereka. Untuk Ketahui Caranya , Tekan Gambar Dibawah Atau Share Di Wall Anda Untuk Mendapat Respon Yang Cepat!


aya telah membuat infografik untuk post ini bagi memudahkan anda faham tentang cara-cara menjual duit lama anda. Anda boleh memuat turun infografik tersebut di laman Facebook saya; Infografik: Panduan Menjual Duit Lama.
Anda dibenarkan untuk berkongsi infografik ini dengan syarat tidak mengubah sebarang rekabentuk dan maklumat yang saya sertakan. Jika boleh, tolong kongsikan link post/blog ini di post/entri yang anda buat.

Ramai yang bertanya macamana cara mudah nak jual duit lama. Ada di antara mereka yang bertanya itu mempunyai banyak duit syiling lama Malaysia yang ingin dijual kerana sudah lama menyimpannya atau baru sahaja dapat daripada saudara-mara dan rakan-rakan. Jika anda rajin mencari duit lama, ianya juga boleh menjadi satu bisnes yang menguntungkan. Jika anda tahu duit syiling lama yang manakah yang dicari oleh para pengumpul duit syiling lama. Saya akan menceritakan mengenai hal duit 'Rare" yang dicari oleh kolektor kemudian. Untuk entri ini, saya akan kongsikan kepada anda cara mudah untuk menjual koleksi duit syiling lama anda.




Apa yang anda perlu lakukan sebelum menjual duit lama?
Anda perlu cuba mencari harga duit lama tersebut terlebih dahulu sebelum anda ingin menjualnya. Jika tidak, anda mungkin akan meletakkan harga tidak masuk akal atau harga yang terlalu murah daripada harga pasaran. Anda boleh mencari harga syiling tersebut secara online. Saya ada menyenaraikan harga duit syiling lama di blog ini sebagai panduan kepada anda semua. Namun, anda perlu tunggu untuk sesetengah entri yang masih belum siap. Jika anda tidak dapat menunggu, sila cari dan beli buku daripada Steven Tan ataupun KN Boon sebagai rujukan anda. Jika anda betul-betul ingin serius didalam bisnes jual beli duit lama atau mengumpul duit lama, buku-buku tersebut adalah benda yang wajib anda beli terlebih dahulu sebelum mula membeli koleksi anda.

Jika anda telah menemui harga yang sesuai, untuk jualan secara online, pastikan anda mengambil gambar yang jelas dan terang untuk kedua-dua belah muka syiling anda. Jangan sesekali gunakan gambar yang kabur didalam jual beli duit syiling anda kerana bagi kolektor permukaan duit syiling juga memainkan peranan untuk menentukan harganya. Anda pasti pernah mendengar berkenaan kondisi duit syiling Very Fine (VF) atau Uncirculated (UNC) bukan? Kolektor perlu mempastikan kondisi duit syiling tersebut sebelum membuat keputusan untuk membeli duit syiling anda. Jika anda tidak tahu menilai dan mengred duit syiling anda sekalipun, gambar syiling yang jelas akan membantu mereka membuat keputusan.

Menjualnya secara online.
Pada ketika ini, ada pelbagai pilihan untuk menjual duit syiling lama secara online. Trend terbaru pada ketika ini adalah menjualnya di Facebook group. Rasanya hampir semua orang ada sekurang-kurangnya satu akaun Facebook bukan? Ada banyak kumpulan Facebook group yang agak aktif pada ketika ini, anda boleh membacanya disini; Facebook group yang wajib anda sertai. Sebaik-baiknya, baca dahulu peraturan di dalam group-group tersebut sebelum anda mula menjual koleksi anda. Kolektor baru perlu mendaftar dengan mereka terlebih dahulu sebelum dibenarkan untuk mula menjual duit lama.

Satu lagi pilihan yang rasanya semua orang tahu ialah menjualnya di mudah.my. Jika anda mempunyai banyak duit syiling lama untuk dijual, saya sarankan anda untuk mendaftar sebagai ahli PRO Niaga, pendaftaran adalah percuma. Agak mudah untuk anda menjual banyak item berbanding menjualnya secara one off. Pastikan tajuk untuk duit syiling tersebut adalah betul sebelum anda menerbitkan iklan anda. Satu lagi perkara yang paling penting adalah pastikan anda tidak termasuk didalam golongan mereka yang menjual duit syiling pada harga yang tidak masuk akal, periksa dahulu harga terbaik untuk duit syiling anda sebelum anda menerbitkan iklan anda.

Mungkin kepada anda yang ingin serius menjalankan bisnes jual beli  duit lama, eBay.com.my adalah satu pilihan yang terbaik. Ini kerana mereka mempunyai sistem rating kepada penjualnya. Apabila anda sudah mendapat rating yang tinggi, pembeli akan lebih mudah untuk mempercayai anda. Anda juga mungkin akan mendapat pembeli dari luar negara.

Menjualnya kepada rakan-rakan kolektor
Anda perlu membina network/rangkaian rakan-rakan kolektor jika anda ingin menjual melalui rakan-rakan sahaja. Mungkin cara yang terbaik pada ketika ini adalah melalui Facebook dan juga forum selain secara offline. Di Facebook, anda boleh melihat rakan-rakan yang mempunyai hobi yang sama dengan anda dengan mudah. Di dalam forum, biasanya ada ruangan hobi, turut serta didalam ruangan itu dan pastikan anda aktif kerana rakan yang lain mudah mengenali anda jika anda aktif didalam forum. Untuk rangkaian offline pula, anda mungkin perlu bertanya kepada rakan-rakan tentang hobi mereka, mana tahu rakan satu opis anda adalah pengumpul duit lama. Namun, apabila anda menjual kepada rakan-rakan, harga jualan juga adalah harga rakan-rakan, harganya perlu murah sedikit untuk menarik rakan-rakan membelinya.

Menjualnya melalui persatuan Numismatik
Pada ketika ini, hanya ada satu persatuan Numismatik yang aktif di Malaysia iaitu Malaysia Numismatic Society atau MNS. Anda boleh turut serta menjadi ahli mereka dan mungkin turut serta didalam jualan lelongan mereka yang di adakan setiap 3 bulan sekali. Jika anda ingin turut serta didalam lelongan mereka, sebaiknya anda hanya menjual syiling yang berkualiti tinggi jika anda ingin mendapat harga yang terbaik. Sebagai contoh, duit syiling 1 sen 1976 tembaga yang dijual melalui lelongan di MNS akan mendapat pembeli dengan mudah berbanding anda menjualnya sendiri. Perlu di ingat, anda akan dikenakan fee sebanyak 5% daripada harga jualan untuk setiap item anda.

Menjualnya kepada penjual duit lama
Salah satu cara yang mudah dan cepat untuk menjual duit lama dalah dengan menjualnya dengan penjual duit lama berdekatan anda. Anda boleh melihat senarai penjual duit lama yang saya terbitkan di blog ini. namun, perlu di ingat, apabila anda menjual kepada mereka, anda hanya akan mendapat harga kurang daripada 50% daripada harga pasaran. Selain itu, tidak semua duit syiling diterima oleh mereka. Jika anda hanya mempunyai duit syiling luar negara, ada kemungkinan besar mereka tidak akan menerimanya. Begitu juga dengan syiling anda yang kotor atau kondisi yang teruk, jika ianya duit biasa, mereka juga tidak akan membelinya. Ini sebagai pilihan terakhir kepada mereka yang malas atau tidak tahu macamana untuk menjual dengan cara yang lain.

Saya harap anda faham dengan apa yang ingin saya sampaikan. Sebarang pertanyaan adalah dialu-alukan. Cuma pastikan anda tidak memberi komen untuk mengiklankan jualan duit syiling anda. 

Terima kasih kerana membaca entri ini.

Related Posts:

64 Responses to "Anda Ada Duit Kertas Atau Syiling Yang Lama ? Jualkan Disini , Kerana Harga Mencecah Puluhan Ribu Sekeping"

  1. sy ade duit rm1 kertas lme..brape hrge sy blh dpt..sy nk jualkn..0199766862..area k.trg.

    ReplyDelete
  2. sy ade syiling 20 sen 1988 .
    pm kalau nak beli

    ReplyDelete
  3. sy nk jual duit rm 1 lama sapa mau blh wassap sy 0124603901

    ReplyDelete
  4. sy ada duit rm 1,rm 2,rm 5,rm10..sy btul2 nk jual..spe yg brminat..cll me..0178884233..

    ReplyDelete
  5. Saya ada duit rm1 lama . Whatsapp saya 01125537703

    ReplyDelete
  6. Saya ada duit rm1 lama . Whatsapp saya 01125537703

    ReplyDelete
  7. Saya ada duit kertas lama yg anda cari tu, 20kpg rm1,20kpg rm2,5 kpg rm5,5kpg rm20 dan byk lagi duit lama yg djga rapi kondisi very fine(VF) call 0123813457

    ReplyDelete
  8. saya ada duit 1rm duit kertas lame sape yg berminat boleh whatsapp saya no.0124043564

    ReplyDelete
  9. Saya ada duit lama tandatangan gebenor aisyah siapa berminat pm ok 0128418918

    ReplyDelete
  10. Telalu byk duit lama.. berminat wshtpp 01596086001

    ReplyDelete
  11. Telalu byk duit lama.. berminat wshtpp 01596086001

    ReplyDelete
  12. Sya ada duit keratas lama RM5 condition oky baik nampak baru berminat pm 0177758856

    ReplyDelete
  13. Saya ada 50sen tahun 68...pm..0168354323

    ReplyDelete
  14. Saya Ada coin 20sen 1979.Dan coin 7 yassin.call untk beli 0173230425

    ReplyDelete
  15. Saya ade duit syiling tahun 1957

    Wasap 0108235482

    ReplyDelete
  16. Saya ada duit RM1 lama kalau berminat boleh whatsapp saya
    01123250174

    ReplyDelete
  17. Saya ada duit RM1 lama kalau berminat boleh whatsapp saya 011 1332296

    ReplyDelete
  18. Hello, adakah broker masih mengambil lagi duit kertas RM1 tandatangan aishah? dan saya mempunyai RM1 tandatangan Md.Ali dan RM5 Tandatangan Aishah. Jika ada blh contact/WS no: 0193751435 Mr.Aidil

    ReplyDelete
  19. Saya ada duit RM2 dan RM10 lama kalau mahu nie no saya 0122561259

    ReplyDelete
  20. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  21. Sy ada rm1 lama ws sy 0198640049

    ReplyDelete
  22. saya ada duit lama 1 ringgit dgn 10 ringgit...jika berminat hubungi saya...0179363572

    ReplyDelete
  23. saya juga mempunyai duit syiling 50sen tahun 1968 dan juga duit yassin 7 keping tembaga...jika berminat hubungi saya 0179363572

    ReplyDelete
  24. dn sy juga mempunyai duit syiling tahun 1988...hubungi atau wassap 0179363572

    ReplyDelete
  25. sy mempunyai byk duit syiling lama nak di jual..
    klu berminat wassap sy 0199008876
    atau hubungi sy 011139188335
    zack

    ReplyDelete
  26. Saya Menpunyai wang kertas lama rm50 nombor Siri 1957... berminat whatapp saya 011-28004669

    ReplyDelete
  27. Saya mempunyai duit rm1 dan rm2 kertas lama, berapa boleh dapat? Berminat pm 0198034968 boleh chat di whatapp ataupun SMS

    ReplyDelete
  28. saya ada duit lama rm5 nmbor siri QE8463579 (susunan nombor dari 3456789 berterabur) sila whatsapp jika nak beli di nombor 0122772609

    ReplyDelete
  29. saya ada duit lama rm5 nmbor siri QE8463579 (susunan nombor dari 3456789 berterabur) sila whatsapp jika nak beli di nombor 0122772609

    ReplyDelete
  30. Saya ada rm1 lama sama rm2 jika nak beli whatsapp 0178318947

    ReplyDelete
  31. Saya ada rm1 lama sama rm2 jika nak beli whatsapp 0178318947

    ReplyDelete
  32. Saya ada koleksi RM1 tandatanganIsmail Md. Ali / RM1 Zeti / RM1 Aisyah & RM10 Tel saya 017 - 382 5261

    ReplyDelete
  33. saya ada juga duit kertas yg anda cari rm2..1 lembar, jika anda mau membelinya sila watshap d NOMOR ni.. 01116507534.

    ReplyDelete
  34. saya ada rm1 ringgit sama rm2 ringgit lama'syiling 1ringgit thun 1971.ada sesiapa berminat yang serius buyer only.wassap saya di no,0163132644

    ReplyDelete
  35. Saya ada duit syiling 50sen lama 1967 dan 1968.. ada sesiapa yang mahu?

    ReplyDelete
  36. Saya ada duit syiling 50sen lama 1967 dan 1968.. ada sesiapa yang mahu?

    ReplyDelete
  37. Saye ade duit lama rm1 kertas n syiling..0109353960

    ReplyDelete
  38. saya ada RM1 duit kertas lama, and saya ada dua keping. whatsapp, 0123017250. cuma whatsapp akan dilayan, call reject. TQ

    ReplyDelete
  39. Assalam..saya dri semenyih ade memiliki RM1 dan RM2 lama...boleh hubungi saya utk keterangan lanjut...saya ingin menjualnyer dgn harga RM500 SAHAJA...sbb mmg 500 jer saya perlukan buat masa skarang..sgt perlukan duit utk pembiayaan kesihatan saya..contact no
    01121999527 terima kasihh..yg sudi membantu..semoga dipermurahkan rezeki dan sihat selalu..

    ReplyDelete
  40. saya ada duit kertas lama.
    hubungi 014-3039753

    ReplyDelete
  41. Salam. Saya ade beberapa keping duit RM1 lama trmasuk sekeping duit pokok pisang. Jikalau ade yg berminat, saya nk jual kesemuanya sekali. Boleh call saya di talian 011-33423419

    ReplyDelete
  42. Saya ade duit lama rm 1,2 dan 5 untuk dijual ... hanya jual di dalam negara saja .. ws 0109639588

    ReplyDelete
  43. Saya ade duit lama rm 1,2 dan 5 untuk dijual ... hanya jual di dalam negara saja .. ws 0109639588

    ReplyDelete
  44. saya ada duit kertas lama RM1 dan RM2..berminat untuk membeli boleh pm saya..0199720152..

    ReplyDelete
  45. Sy ada duit lama taun merdeka rm1 syiling..berminat wasap 0173521461 lambang merdeka

    ReplyDelete
  46. saya ada duit syilling lama malaysia rm1 dan duit syilling british 1800an...dan bnyk duit syilling luar negeri

    ReplyDelete
  47. Saya ada rm2 sain aishah 50keping direct no siri dan byk lagi koleksi duit lame dlm simpanan kondensi Very Fine hubungi 011 11830122 utk mklumat lnjut

    ReplyDelete
  48. saya ada duit syiling 20sen tahun 1971,1978 dan 50sen tahun 1967 2keping belah tenggah dan 50sen tahun 1968 belah tenggah
    siapa ingin membeli dengan nilai yang menarik saya jual...
    call saya atau wsp"0194491320

    ReplyDelete
  49. saya ada duit syiling 20sen tahun 1971,1978 dan 50sen tahun 1967 2keping belah tenggah dan 50sen tahun 1968 belah tenggah
    siapa ingin membeli dengan nilai yang menarik saya jual...
    call saya atau wsp"0194491320

    ReplyDelete
  50. Saya ada duit syiling rm1 merdeka /tahun 1957-1987 . Ingin beli , sila call 01128630053

    ReplyDelete
  51. I got RM2 & RM5 old money. Whatsapp 0197873646

    ReplyDelete
  52. Saya ada duit lama
    United States of America
    Trade dollar 1876 WhatsApp 0142007177

    ReplyDelete
  53. Saya mempunya duit lama RM1 RM2 dan RM5 untuk dijual...berminat pm saya di whatsapp 0188713732

    ReplyDelete
  54. 10 dollar us gold coin 1902 liberty head utk di jual. pm fb saya-Abd razak helmi atau hubungi 0189703705 utk rundigan harga

    ReplyDelete
  55. Sepa berminat pm sya , duit lama rm1 pm0109458954

    ReplyDelete
  56. Saye ada duit kertas lama mahu dijual, ada yng brminat nk beli sila hubungi sye di no 0124270487.

    ReplyDelete
  57. Duit lama rm1 untuk dijual, whatssap 0137222529

    ReplyDelete
  58. Saya ada duit lama 50rm thun 1987
    Nak jual
    Berminat sila hub 01139881924

    ReplyDelete
  59. Saya aada. Duit 5 Ringgit lama sm shiling 1 ringgit lama klau minat call saya 0199159591

    ReplyDelete
  60. Saya ada syiling lama tahun1950
    1954
    1967
    1957
    1953

    ReplyDelete