INILAH PUNCA SEBENAR 2 PRODUK QU PUTEH DIHARAMKAN DI BRUNEI KESIAN DATO VIDA

23tarikbalik.transformed.jpg

KUALA LUMPUR, 22 Januari : Kerajaan Brunei mengharamkan tiga produk Qu Puteh kerana didakwa mengandungi bahan-bahan berbahaya, lapor The Times Brunei.

Menurut laporan itu, Kementerian Kesihatan Brunei mengharamkan penjualan produk kosmetik krim Whitening Pro 9 Qu Puteh dan produk kosmetik Whitening UV Block Qu Puteh, dan produk ketiga yang dinamakan Chantique Beauty Slimming Herbal.

Produk Qu Puteh diedarkan Vida Beauty Sdn Bhd, yang dimiliki oleh Datuk Seri Dr Hasmiza Othman, lebih dikenali sebagai Datuk Seri Vida.

Laporan itu menyatakan bahawa Seksyen Kawalan Kualiti Dadah Brunei di bawah Jabatan Perkhidmatan Farmasi menjalankan ujian ke atas produk yang mengesahkan bahawa produk Qu Puteh mengandungi merkuri, manakala produk ketiga mengandungi spironolactone.

Mercury merupakan bahan dilarang dalam kosmetik mengikut Ubat Brunei (Produk Kosmetik) 2007.

Kementerian itu berkata dalam kenyataan bahawa produk-produk ini yang tercemar tidak dibenarkan untuk diimport dan dijual di negara ini, dan menasihati pengguna untuk berhenti menggunakan produk dan berjumpa doktor jika mereka mengalami sebarang tindak balas.

Laporan itu juga menyatakan bahawa ia adalah satu kesalahan di bawah peraturan untuk mengimport dan tanpa Surat Pemberitahuan Pengakuan halal produk kosmetik terbabit.

Hukuman kerana melanggar peraturan itu boleh didenda maksimum $5,000 (RM15,000), hukuman penjara tidak melebihi dua tahun atau kedua-duanya.

KOTA BHARU, 22 Jan: Dua produk Qu Puteh iaitu, Qu Puteh Whitening Pro 9 dan Qu Puteh Whitening UV Block akan ditarik balik dari pasaran Brunei dan Malaysia buat sementara berkuat kuasa hari ini, kata Pengasas syarikat Vida Beauty Sdn Bhd, Datuk Seri Dr. Hasmiza Othman.

Menurut Hasmiza pihaknya akan melakukan penelitian terhadap dua produk berkenaan kerana sebelum ini masalah sedemikian belum lagi berlaku.

Hasmiza mengumumkan penarikan itu susulan kenyataan dari Kementerian Kesihatan yang mengesahkan kedua-dua produk itu mengandungi merkuri yang tidak dibenarkan dalam produk kosmetik.

Saya akan melakukan penelitian secara terperinci terhadap dua produk berkenaan. Apa yang penting bagi kami adalah kesihatan pengguna.

Saya harap pengguna tidak ragu dan panik berhubung masalah ini. Sebelum ini tidak pernah berlaku masalah sebegini,” katanya sebagaimana lapor BH Online.

Hasmiza juga berkata biarpun kedua-dua produk itu diberhentikan jualan, produk kesihatan lain masih lagi dijual seperti biasa.

Saya yakin produk kecantikan dan kesihatan yang lain tidak mempunyai masalah sama. Saya harap pengguna tidak hilang kepercayaan pada produk saya,” katanya. 

Related Posts:

0 Response to "INILAH PUNCA SEBENAR 2 PRODUK QU PUTEH DIHARAMKAN DI BRUNEI KESIAN DATO VIDA"

Post a Comment